Op de fiets naar Tilburg

29 juli 2023 - Duiven, Nederland

25-7

Vandaag ga ik op de fiets naar mijn vader in Tilburg. Om kwart voor negen rijd ik naar het pontje om de rivier over te steken. Aan de andere kant kom ik door Huisen waar net de winkels openen en ik met aangepaste snelheid moet rijden. Via Huisen kom ik dan op de fietssnelweg F325 en volg die tot in Nijmegen. Door Nijmegen via Wijchen en Niftrik ga ik daar de brug over om door Ravenstein te rijden en dan een stuk weg tussen de weilanden door naar Berghem ga. Op deze weg is de auto te gast en de vogels maken hier het meeste lawaai, maar wel erg fijn om naar te luisteren. Via Berghem en Oss zoek ik de F59 naar Geffen om daar mijn eerste pauze bij ’t Akkertje 2.0 te houden en met een 12-uurtje een maaltijd te nemen. In Geffen zoek ik de F59 weer op om weer heerlijk rustig over een prachtig fietspad met een lekker gangetje naar Den Bosch te rijden. Dan door Den Bosch langs de St Jan, weer stapvoets rijden vanwege de voetgangers, door te gaan naar Vught en vervolgens naar Tilburg. In Tilburg moet ik even van de fiets omdat ik niet aan de kermis had gedacht die de weg voor een deel blokkeerde. Om 14:45 uur klop ik bij mijn vader op het raam. Ik ben er zoals in Tilburg de borden zeggen. ’s Avonds gaan we met een groep de Tilburgse kermis over om vooral sfeer te proeven en de leden van de groep proeven een biertje terwijl ik mijn Fanta drink. Een gezellige avond die tot  02.00 uur  in de nacht doorging, Toen was het toch echt tijd om te gaan slapen.

26-7

Vandaag heb ik een afspraak met Appie. Hij wil kijken of er iets gedaan kan worden om mij en de NVLE te sponsoren. Appie hadden we al even niet meer gezien dus moesten we even bijpraten. Na het afscheid heb ik pech, ik nies en het schiet in mijn rug. We gaan eten, daarna ben ik toch nog even op de fiets gestapt om een rondje te maken. Eerst naar Dongen, wat is de weg daarheen vreselijk veranderd als je er jaren niet meer bent geweest. Daarna naar Rijen en langs het vliegveld naar Gilze, ondertussen maak ik nog even een foto van mijn broek die ik van Rozanne gekregen heb om in te trainen. Vooraan in Gilze zie ik een bordje Riel en daar ben ik ook al een tijdje niet meer geweest. Natuurlijk rijd ik alleen maar door de dorpen heen, maar evengoed is het lang geleden. Van Riel via Goirle weer naar Tilburg om na twee uur te zien dat ik maar 40 km heb afgelegd. Nou ja een goed resultaat en daarna lekker douchen. Nog even met pa een voetbalwedstrijd bekijken en dan naar bed.

27-7

Vandaag is het een druilerige dag waarbij eerst koffie drinken een prima tijdverdrijf is. ’s Middags trek ik dan toch maar mijn fietskleding aan om weer een stukje te gaan fietsen. Nu ga ik via Goirle naar Poppel in België. Daar even kijken hoe nu het eenvoudigst door te rijden om niet te laat thuis te zijn. Op tijd eten is een wens van pa, dus ga ik richting Baarle-Hertog en daar verder te kijken. Onderweg wordt de regen steeds heftiger en je zou kunnen zeggen dat je er flink nat van wordt. Op een kruising zie ik een bord naar Alphen en gezien de tijd is dat beter dan nog verder te rijden. In Alphen is het even zoeken, maar dan vind ik het “Bels-Lijntje”. Een oude spoorverbinding tussen Tilburg en Turnhout. Inmiddels is de lijn opgeheven en van het vrijgekomen deel is een fietspad gemaakt. Nu met wind in de rug haal ik steeds 26 km/u, wat na wind tegen erg lekker rijen is. De nattigheid blijft, maar als je drijfnat bent maakt dat niets meer uit. Met deze snelheid kom ik wel vroeger aan dan gedacht en ben dus op tijd voor het eten. ‘s Avonds kijken we naar de opname van het Nederlands elftal die uiteindelijk tegen de Verenigde Staten gelijkspelen. Nog even met de buurvrouw kletsen en dan naar bed want morgen rijd ik weer naar huis.

28-7

Vandaag begon miezerig en mijn wind werend jack maar aangetrokken. De kermis was nog niet open en dus kon ik er makkelijk langs. Na 12 minuten ging die al weer uit. Zweten is niet echt fijn als je net begonnen bent. Dan gaat het gauw weer verder langs de N65 naar Den Bosch om weer over het plein bij de St Jan stapvoets te rijden, want er zijn al weer veel mensen op de been. Het is droog maar wel erg bewolkt. Bij het stadion van Den Bosch vind ik de F59 weer en rijd weer met een lekkere snelheid door. In Geffen is het Akkertje 2.0 nog gesloten dus rijd ik naar Oss om daar een maaltijd bij heer Bommel te nuttigen. Dan weer door via Berghem naar Ravenstein weer door dat rustgevende weiland waar vogels de boventoon voeren. De brug oprijdend zie ik nog iemand aangesproken worden door de politie. Je mag met de auto niet zomaar via het fietspad de brug over en deze automobilist probeerde het toch. Aan de andere kant van de rivier door Niftrik en langs enkele boerderijen naar Wijchen en Nijmegen. Inmiddels breekt de zon zo af en toe door. De bruggen in Nijmegen zijn niet steil maar lang, behalve dat stukje bij Nijmegen-Goffert dat gaat stevig omhoog maar dat red ik ook net als vele anderen. Via Lent en Huisen kom ik weer bij het pontje en ben na 4:50 uur fietsen weer thuis. Lekker even douchen en dan met Marianne gezellig de avond doorbrengen.

Dit zijn toch weer 280 km, zo ga ik lekker.